Most kezdenél kamionozni, vagy még csak gondolkozol rajta? Sokat látott veterán vagy aki segítene az újaknak? Érdekel a professzionális sofőr-mesterség ezen területe? Ha bármely kérdésre igennel válaszoltál, akkor ez a blog főleg neked szól

Kezdő kamionos

3# A bejelentkezés után kezdődhet az elméleti tanfolyam

2014. október 02. - MaxEL

3.bejegy_cím_300x300.png

 

A beiratkozás után nemsokkal kezdetét veszi tehát az elméleti tanfolyam, amit a C kategória esetében 3 nagy témakörre lehet felosztani:

  • KRESZ
  • Munka- és tűzvédelem, szállítás
  • Szerkezeti és üzemeltetési ismeretek (műszaki)

A műszaki oktatásról felmentést kaphatsz, ha rendelkezel autószerelői vagy munkavédelmi végzettséggel. IDE KATTINTVA olvashatod az egyik autósiskola honlapján is közzétett dokumentumot, amelyben egy teljesnek tűnő felsorolást találsz arról, hogy pontosan milyen végzettségek is mentesíthetnek a műszaki elméleti tanfolyamról illetve majd a későbbiekben a rutinvizsgával egy időben lévő műszaki szóbeli vizsgáról is! A rutinvizsgáról és a szóbeli műszakiról később még lesz szó a gyakorlati részben.

A fenti témaköröket általában tovább bővítik vezetéselméleti részekkel, melyek nem feltétlenül vannak jogszabályba foglalva, de gyakorlati alkalmazásuk biztonságosabbá és kiszámíthatóbbá teheti számodra majd a közlekedést. Érdemes tehát ezekre is odafigyelni - még ha nem is lesznek benne egyik vizsgában sem - mert az oktatód szinte biztos, hogy elég sok tapasztalattal rendelkezik nehéz tehergépjárművek kezelésében, továbbá a legtöbbjük vizsgabiztosként vagy gyakorlati szakoktatóként is tevékenykedett.

A tanfolyamok kezdési időpontja általában délután/ kora estére esik, így iskola vagy munka után is oda lehet érni. Az esetemben mondjuk f5-re tették a kezdést, ami pont egybe esett a munkaidőm végével, de fél órás késéssel még mindig jobb befutni mint egyáltalán nem, ráadásul többen ugyanígy értek oda, úgyhogy nemegyszer emiatt el is csúszott az oktatás tényleges megkezdése. 

A beiratkozáskor, illetve az első néhány tanfolyami napon (mondjuk lehet, hogy iskolája válogatja) szólni fognak, hogy tudnak tananyagot illetve KRESZ gyakorló programot biztosítani, ha viszel magaddal egy pendrive-ot (elég 80-90 Mb szabad hely), így érdemes ezzel is készülnöd. Láttam, hogy többen üres kézzel jönnek ide, pedig nem árt ha jegyzeteket is készítesz, mert sokat segíthet ha majd a vizsgák előtt van néhány oldala amin a legszükségesebbeket leírtad már az órákon, úgyhogy javaslom, hogy egy tollal és egy füzettel is készülj, hidd el jól fog jönni később.

______________________________

3.bejegy_1_kresz_30as_betű.png

Az első óra nálunk az oktató bemutatkozásával indult, majd hamar rákanyarodtunk a KRESZ-re, ez az első és legfontosabb témakör amit érdemes (újra) átvenni. Ne lazáskodj már itt se, mert mondjuk elsőre könnyűnek és egyértelműnek tűnik minden, hiszen B kategóriád már van és vezetni is vezettél már valószínűleg jó pár tízezer kilométert, de hamar megjelennek a teherautókra vonatkozó táblák és különleges szabályok. Úgyhogy legyen kéznél a tollad és ha kell egy-egy táblát se legyél lusta lerajzolni némi magyarázó szöveggel.

Címszavakban, hogy milyen témákkal foglalkoztunk:

  • Mi a KRESZ?
  • elsőbbség; bizalmi elv; ellenőrzés telephelyről elindulás előtt;
  • alá- fölérendeltségi viszony: rendőr; jelzőlámpa; útburkolati jel; jobbkéz szabály; kanyarodási szabály
  • rendőr karjelzések; lámpa típusok; táblák
  • előzési tilalmak; követési távolság; szélesség-/magasság-/hosszkorlátozó jelzések
  • tilalmi táblák; veszélyjelző táblák
  • elindulás; haladás; párhuzamos közlekedés; kikerülés; kitérés; tolatás; megfordulás; előzés; megállás; várakozás; vontatás

Először is jobb ha hamar hozzászoksz újra a "KRESZ nyelv"-hez. Ha még emlékszel akkor ez az a nyelv ahol a benzin vagy gázolaj tüzelőanyagként, ahol a kuplung tengelykapcsolóként, ahol a kompresszor dugattyús légsűrítőként és ahol az index menetirány jelző karként kerül említésre. Persze egyetértek, hogy míves szép nyelvünket ápoljuk  a végsőkig, de ezek a cirádás szófordulatok akkor is inkább egy dohos, letűnt kor hangulatát árasztják magukból. Pont mint maga a tananyag, ami különösen a műszaki résznél még mindig 20 évvel ezelőtti technológiával példálózik, de erről később.

Annál fontosabb viszont, hogy a már talán elfelejtett és első hallásra néha összekeverhető alapfogalmakat gyorsan tisztába tedd (erre a tanár egyébként biztosan nálatok is ki fog térni).

Egy példát itt rögtön ki is emelnék, mert tapasztalataim szerint még sokszor szakmabeliek is összevissza használják az ezzel kapcsolatos fogalmakat, ez pedig a gépjármű tömegére vonatkozó fogalomegyüttes. Teherautóknál és buszoknál, tehát úgy általában a "nehéz" kategóriáknál nagyon fontos, hogy a helyes kifejezést használd, a hozzá tartozó fogalommagyarázatot szokjad meg.  Ez különösen fontos lehet amikor bármilyen tömegről esik szó, akár korlátozás akár tiltás formájában:

Saját tömeg: üzemanyaggal feltöltött és a szükséges tartozékokkal (szerszám, pótkerék stb.) ellátott üres jármű tömege. 

Össztömeg: a jármű saját tömegének, valamint a rajta levő személyeknek, rakománynak és egyéb tárgyaknak az együttes tömege.

Megengedett legnagyobb össztömeg: az illetékes hatóság által meghatározott azon tömeg, amelyet a jármű össztömege nem haladhat meg.

Egy teherautónál tehát pontosan tisztában kell legyél azzal, hogy mennyi a járműved saját tömege, így ha valaki beszáll melléd, illetve rakományt veszel fel akkor ezekkel együtt mennyi lesz az össztömeged (tényleges vagy valós tömegnek is hívják) és hogy mindezekkel együtt ne haladd meg a járműved legnagyobb megengedett össztömegét.

Idefűzném, hogy a szállított személyeket (főleg ha a megfelelő szabályozásnak és kitételeknek megfelelően raktéren szeretnéd szállítani) nemtől és testalkattól függetlenül 68 kg/fő-nek kell számolni (ez vizsgakérdés is) a felvett rakománynak a súlya pedig minden esetben rajta kell, hogy legyen a szállítólevélen, tehát nem lehet kifogás egy ellenőrzésnél, hogy nem tudhattad "mennyi a vége"...

Jöjjön tehát egy-egy konkrét tábla, ami megköveteli, hogy helyesen használjuk a tömeggel kapcsolatos fogalmakat:

3.bejegy_kresztábla1.png

 

Súlykorlátozás: a tábla azt jelzi, hogy az úton a táblán megjelöltnél nagyobb össztömegű járművel (járműszerelvénnyel) közlekedni tilos.

Ha résen vagy kiszúrhatod, hogy a KRESZ szövege itt csupán össztömeget említ (tényleges vagy valós tömegre érdemes ilyenkor magadban lefordítani) tehát nem a megengedett legnagyobb össztömeget. A gyakorlatban ez a következőt jelentheti:

A képen látható Mercedes Atego-val közlekedsz:

3.bejegy_atego.jpg

forrás: http://bit.ly/1BzVjgg

Tételezzük fel az egyszerűség kedvéért, hogy ez egy 7,5 tonnás megengedett legnagyobb össztömegű változat, rövid kabinnal, rövid tengellyel kis 4 hengeres motorral stb. A jármű saját tömege kb. 4,5 tonna, plusz ugye benne ülsz te, van néhány extra cuccod, a platóra feldobtál még egy békát, de áru éppen nincs rajtad, így az össztömeged (valós, tényleges, aktuális...) nagyjából 4,6-4,7 tonna körül lesz. Egy ilyen autóval, és ezekkel a feltételekkel tehát behajthatsz az ilyen táblával jelölt útszakaszra, még ha a fejedben egy pillanatra az is fordul meg: " Dehát én hét és felessel vagyok...."

Ezzel szemben a következő esetben már egy kicsit másképp kell értelmezned a tiltást, nézzük meg, hogy miért:

Most képzeljük azt, hogy ezzel a Volvo FL-lel dolgozol:

3.bejegy_volvo.jpg

forrás: http://bit.ly/1vuUWSz

Ebben az autóban már nagyobb fülkéd van, 6 hengeres motorral és 12 tonnás megengedett legnagyobb össztömeggel. Nincs rajtad áru, így tudod, hogy az autód össztömege jelen pillanatban kb. 7 tonna. Jártadban keltedben ebbe a táblába botlasz:

 

3.bejegy_kresztábla2.png

 

A KRESZ itt úgy fogalmaz, hogy a táblán jelzett súlyhatárt meghaladó legnagyobb megengedett össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel behajtani tilos.

Ne ijedjünk meg a bonyolult megfogalmazástól, hanem vegyük észre a lényeget: Ilyen táblával jelzett útra (ugyan még a fenti példában hozott Atego-val éppenséggel igen) az általunk használt Volvóval akkor sem hajthatunk be, ha egyébként jelen pillanatban "csupán" 7 tonnát nyomunk. Nem mehetünk be továbbá olyan, a felsorolásban megjelölt járművekkel sem aminek a megengedett legnagyobb össztömege a táblán jelzett érték feletti. DE! Egy 10 tonnás megengedett legnagyobb össztömegű jármű még behajthat, hiszen a tiltás a 10 tonna megengedett legnagyobb össztömegű felettiekre vonatkozik.

Ide kívánkozik még egy gyors példa ennek a táblának a súlykorlátozás nélküli verziójáról:

3.bejegy_kresztábla3.png

Tehergépkocsival behajtani tilos; a tábla azt jelzi, hogy az útra tehergépkocsival - kivéve a legfeljebb 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű, zárt kocsiszekrényű tehergépkocsit -, valamint vontatóval, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel behajtani tilos.

Első ránézésre egyértelműnek tűnik, hiszen tehergépjárművel (és a fenti felsorolásban szereplő egyéb járművekkel) behajtani tilos. Busz bemehet? Igen. Személyautó bemehet? Igen. Motoros bemehet? Igen. Azonban van ott egy kivétel a kisteherautókkal kapcsolatban, ahol is megemlíti a jogszabály a "zárt kocsiszekrény"-t.  Ez egy igen régről megmaradt, véleményem szerint roppant félrevezető és diszkriminatív kiegészítés, hiszen ezzel kitiltja az ilyen útszakaszról a kis platóstól kezdve, a ponyvást és az úgynevezett dobozost is.

Tehát ide csak a "hagyományos" zárt, 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg alatti kisteherautók mehetnek be, mint például:

igennem_zoldpipa.png

3.bejegy_kisteher1.jpg

 forrás: http://bit.ly/1sNm3eC

3.bejegy_kisteher2.jpg

forrás: http://bit.ly/YNR8kw

 

Viszont a következőkkel nem lehet behajtani:

igennem_pirosiksz.png

3.bejegy_kisteher3.jpg

 forrás: http://bit.ly/1udX1ns

3.bejegy_kisteher4.jpg

forrás: http://bit.ly/1nM7Lc6

3.bejegy_kisteher5.jpg

 forrás: http://bit.ly/1rGzkSq

Ezért írtam, hogy diszkriminatív, hiszen se nem nehezebbek, se nem sokkal nagyobbak (például a KIA még kisebb is) mint a zárt kocsiszekrényes társaik, de a KRESZ jelen pillanatban így fogalmaz, tehát ezt célszerű betartani. Persze ha napi szintű munkavégzésben vagy lakóhelyünk megközelítésében gátolna egy-egy ilyen szakasz, akkor még mindig lehetőség van kérni engedélyt behajtásra és/vagy parkolásra az út kezelőjétől.

Ezzel le is zárnám a példálózást, hiszen hosszan lehetne sorolni még a táblákat, szabályokat, kivételeket... a kis bemutató mondanivalója annyi lenne tehát, hogy ugyan lehet, hogy vezetsz már egy ideje, lehet, hogy már rég van B és/vagy A kategóriás jogosítványod, de nem árt ha itt a C kategóriánál már az elméleti tanfolyamon is odafigyelsz, jegyzetelsz, mert az itt elhangzottak jelentősen meg fogják könnyíteni a helyzetedet a KRESZ vizsgán, nem is beszélve majd a forgalomban történő vezetésről.

______________________________

3.bejegy_2_munkav_30as_betű.png

A KRESZ után következett a munka- és tűzvédelem illetve szállítási, rakodási tudnivalók megbeszélése.

Ismét címszavakban gyűjtöttem össze, hogy milyen témákkal foglalkoztunk:

  • Tachográfok:
    • milyen autóba kell, milyenbe nem; tachográfok fajtái (analóg/digitális), működésük, kezelésük;
  • Munkavédelmi tudnivalók:
    • munkavállalói és munkaadói kötelezettségek;
    • műhelyszabályok, szerelőakna, emelőberendezés, környezetvédelem;
    • tűzveszély besorolási osztályok, tűzoltókészülékek fajtái, használatuk;
    • tüzek fajtái, megelőzési módok és oltásuk;
  • Rakodás:
    • saját tömeg, össztömeg, megengedett legnagyobb össztömeg;
    • túlterhelt / túlsúlyos;
    • kilógó rakomány, jelzések;
    • tetőcsomagtartó, zárt vs. nyitott teherautó, raklapok;
    • rakományrögzítés, rögzítőeszközök, kötözőeszközök, statikus vs. dinamikus rakomány (gördülő/szóródó), üvegszállítás, vasanyagok, élőállat, romlandó áru

Ennél a résznél is érdemes nagyon odafigyelni és sokat jegyzetelni, mert a tanár tudja, hogy milyen kérdések merülnek fel majd az elméleti (illetve a gyakorlati szóbeli) vizsgán és igyekszik érinteni minden olyan kérdést amire szükséged lehet: Legyen szó akár egy géprongy tárolására szolgáló fedett tárolóról vagy egy menet közbeni gumitűz esetén tanúsítandó magatartásról. 

______________________________

3.bejegy_3_szerkism_30as_betű.png

Azaz a MŰSZAKI rész:

A C kategória 3 témaköre közül talán ez az egyik "legnehezebb", hiszen a KRESZ már többé-kevésbé megy (remélhetőleg) a munkavédelem könnyen magolható és sokszor józan ésszel kikövetkeztethető tudást foglal magában, de ezzel szemben az itt elhangzottak egyrészt sokaknak (sokunknak) új lehet, mindemellett azonban meglehetősen elavult a tananyag. A tanfolyamnak ezen szakaszában tehát hirtelen zúdul majd rád sok-sok információ, így különösen legyél résen, inkább kérdezz többet, írjál és rajzoljál le mindent.

Mint ahogy feljebb már a KRESZ-nél is írtam, itt is készülj, hogy míves, izzadságszagú magyarosítások és elvtársak által alámondott, sokszor átmásolt videokazetták hangulatát idéző megfogalmazások fognak szembecsapni, megspékelve a gépjárműipar 20-30 évvel ezelőtti technológiai vívmányaival. Érdemes észben tartani, hogy majdnem minden amiről ebben a szakaszban tanulni fogsz, a valóságban már szinte biztosan nem létezik csak elhagyatott szerelőműhelyek mélyén, koszos sötét sufnikban és az autósiskolák tantermeiben. A tananyag borzasztó elavult és ennek ellenére meglepő módon erőlteti bármiféle komolyabb frissítés nélkül a Hatóság (hiszen mégiscsak professzionális sofőrképzés zajlik itten kérem), azonban megvan ennek a pozitív oldala is, hiszen a mai technika ősével, tehát leegyszerűsített, műszaki képesítés nélkül is még-még átlátható és feldolgozható szerkezetekkel találkozhat itt az ember. Tehát hogy ne csak ócsároljam az anyagot, hozzáteszem, hogy bizonyos szerkezetek ismertetésénél kifejezetten jó, hogy nem a mai, viszonylag bonyolult változatok kerülnek bemutatásra, hanem annak ősei, így nagyjából érthető válik ezen szerkezetek alapszintű működése.

Az itt vett témakörök a következők voltak:

  • Hűtés
    • léghűtés / vízhűtés;
    • zárt rendszerek ismertetése;
    • fűtőradiátor, termosztátszelep, ventilátor, vízpumpa, szelepek és jeladók;
  • Olajozás
    • olajtípusok, olajcsere;
    • szivattyús / szóró olajozás
  • Elektromosság
    • benzines vs. dízel
    • generátor, feszültségszabályozó, akkumulátor;
    • akkumulátor fajták, töltésük, karbantartásuk;
    • sorba- vagy párhuzamba kötés, bikázás;
    • gyújtógyertyák, izzítógyertyák, indítómotor;
    • világítás, izzók, biztosítékok;
  • Hajtáslánc
    • váltó, váltó működése, kuplung;
    • teherautó fokozatok, felső / alsó sor, felező;
    • kardántengely, differenciálmű;
    • tengelyek, féltengelyek, nyomtávkar, nyomtávrúd, függőcsapszeg, kormánymű, kormányszervó;
    • kormány holtjáték (2-6 cm v. 5-15°), kerékösszetartás, kerékdőlés, függőcsapszeg terpesztés, csapszegdöntés, kerék utánfutás;
    • keréktárcsa, felni, gumik, ezek fajtái, szerkezetük, cseréjük, rájuk vonatkozó előírások;
    • rugózás, lengéscsillapítás;
  • Fék
    • üzemi fék, rögzítőfék, motorfék;
    • tartós fékek: kipufogófék, retarderek;
    • hidraulikus vs. légfék;
    • légfék komplett felépítése, működése, a levegő útja, nyomásértékek, karbantartása, ellenőrzése;

Talán a felsorolásból is látszik, hogy nagyon sok információt fogunk itt kapni, szerencsére viszonylag érthetően és egymásra építve. Az összes műszaki téma közül is kiemelkedik a légfék, amelyet igen részletesen taglalnak a tankönyvek is, ezt az iskola lehetőségeihez képest valószínűleg műhelyben is meg fogják neked mutatni. Mi kaptunk egy ábrát az órán amit be fogok szkennelni és létrehozok egy menüt ahonnan ezt és az ehhez hasonló dokumentumokat lehet majd letölteni.

______________________________

A tanfolyamon egyébként vegyesen voltunk C, D és E kategóriát tanulók is, ebből kitalálhatod, hogy a tananyag egy része teljesen megegyezik mindhárom jogosítvány kategória esetében. A tanfolyam 3 hétig tartott, egy-két nap kivételével minden munkanap volt oktatás, a kimaradt napokon adták le a D illetve az E kategóriásoknak a csak rájuk vonatkozó részeket. Ebből már sejtettem, hogy ha a C után rögtön E-re megyek akkor az anyag java része csupán ismétlés lesz.

3.bejegy_4_ekat_30as_Betű.png

Mivel jelen sorok írásakor már túl vagyok az E kategória tanfolyamán és a KRESZ vizsgán is, ezért most már tudom, hogy a C és E kategória közötti elméleti különbségeket igazából össze lehetne foglalni tíz mondatban, így - bár ennek még korábban külön részt szántam - az E tanfolyamról is szólok néhány szót:

Mint ahogy írtam, a tananyag java része megegyezik, azzal a különbséggel, hogy az E kategóriánál már nem kérnek számon munkavédelmi és tűzvédelmi ismereteket. Marad tehát a KRESZ és a MŰSZAKI.

A KRESZ esetében a legtöbb jelzőtáblát már megtanulhattuk a C kategóriás képzésen, így itt sok újdonságot nem fogunk találni. Egynéhány tábla van ami kifejezetten járműszerelvényekre vonatkozik, de ezekről már több mint valószínű, hogy a C tanfolyamon is hallani fogsz, főleg ha már akkor is ülnek köztetek E-sek.

A MŰSZAKI is majdnem teljesen megegyezik a C műszakival, egyetlen komolyabb kiegészítés a következő témában van:

  • Pótkocsi légfék működése, csatlakoztatása;
  • Pótkocsi rögzítése, csatlakoztatása...

Ennyi.

Alig egy hetes a tanfolyam és azon is csak egy nap (E műszaki) ami kifejezetten az E kategóriának szól és csak a fent említett pótkocsi légfékről van benne szó. Nem mondom, hogy sokkal többet vártam, csak furcsán hamar vége lett :)

 ______________________________

_következik_.png

Az elméleti részt itt még nem zárom le teljesen, mert a felkészülésedet szeretném segíteni még egy-egy gondolattal:

Az iskolától kapott KRESZ gyakorló programot szeretném majd röviden bemutatni néhány képernyőfotóval, illetve ahogy fentebb ígértem, beszkennelve feltöltöm a légfék szerkezetét és adatait ábrázoló rajzot egy külön ilyen célra kialakított menübe, amit hamarosan beélesítek.

Továbbá érkezik a PÁV-ról szóló cikk is, illetve összefoglalót készítek arról is, hogy MI MENNYIBE KERÜL és MENNYI IDEIG tart mire megszerzed...

 

Természetesen tájékoztatni foglak benneteket minden újonnan felkerülő tartalomról a https://www.facebook.com/kezdokamionos  oldalon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://kezdokamionos.blog.hu/api/trackback/id/tr186750205

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása