Most kezdenél kamionozni, vagy még csak gondolkozol rajta? Sokat látott veterán vagy aki segítene az újaknak? Érdekel a professzionális sofőr-mesterség ezen területe? Ha bármely kérdésre igennel válaszoltál, akkor ez a blog főleg neked szól

Kezdő kamionos

#5 A PÁV

2014. október 07. - MaxEL

5.bejegy_páv_cím_300x300.png

Sokat emlegetett és sokak által félve várt vizsgálat hírében áll, de ha megtudod valójában milyen, rájössz, hogy nincs mitől tartani:

 

Ismerkedjünk meg először is a PÁV-val úgy általánosságban. Néhány bekezdést kiemelnék az NKH aktuális honlapjáról:

______________________________

A PÁV jelentése: egy mozaikszó, ami a közúti járművezetők/járművezető jelöltek közlekedéspszichológiai pályaalkalmassági vizsgálatát jelenti.

A vizsgálat célja, annak a megállapítása, hogy a gépjárművezető:

  1. rendelkezik-e azokkal az egyéni pszichológiai jellemzőkkel, amelyek szükségesek a biztonságos járművezetési tevékenységhez, a közlekedési helyzetekhez való alkalmazkodáshoz, a járművezetés közben jelentkező terheléselviseléséhez
  2. rendelkezik-e a jármű biztonságos vezetéséhez szükséges észlelési, döntési és cselekvési képességgel
  3. képes-e elsajátítani a járművezetéshez szükséges ismereteket és készségeket.

...

Amennyiben Ön közúti árufuvarozó szeretne lenni, Önre a 41/2004. (IV. 7.)  GKM rendelet 3.§ (4) c) bekezdése vonatkozik, mely szerint a 7500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó, közúti közlekedési szolgáltatást, vagy nemzetközi közúti áruszállítást végző tehergépkocsi vezetéséhez PÁV III-as alkalmassági kategória megszerzése szükséges.

______________________________

Játszunk le egy kis kérdezz/felelek-et, hogy gyorsan hozzájuss alapvető információkhoz, így csak akkor kell továbbolvasnod ha a részletek is érdekelnek :) 

Mikor érdemes jelentkeznem a PÁV-ra?

PÁV nélkül eljutsz a jogosítvány szerzés bármely szintjéig, mert nem előfeltétel semelyik kategória megszerzéséhez. Céghez viszont csak úgy fognak felvenni, hogy ha már rendelkezel érvényes igazolással. Azzal is számolnod kell, hogy a jelentkezésed után kb. 20-30 nappal későbbre kapsz időpontot, így érdemes úgy kisakkozni, hogy még valamikor a jogsi szerzés közben jelentkezz be az NKH-hoz. Én a C kategória megszerzése után, valamikor az E tanfolyam közben jelentkeztem be, így az E KRESZ vizsgám után egy héttel tudtam menni a PÁV-ra.

Meg kell, hogy legyen már a C meg az E jogsim hozzá?

Nem. Sőt csak egy - már korábban említett - 2. csoportú (azaz állásvállalásra jogosító) orvosi igazolásra lesz szükséged, feltéve, hogy a PÁV III.-ra mész.

Melyik kategóriára menjek? Melyik mit jelent?

Először tehát a kategóriák:

  • PÁV I: 
    • megkülönböztető jelzést használó gépjármű vezetéséhez (max. 5 évre adható).
  • PÁV II: 
    • közúti közlekedési szolgáltatás keretében személyszállítást végző autóbusz, trolibusz, személygépkocsi,
    • a nemzetközi közúti személyszállítást végző autóbusz – amelyben a vezetőülésen kívül legalább 17 állandó ülőhely van –,
    • veszélyes áru (ADR) szállítását végző gépjármű vezetéséhez.
  • PÁV III:
    • a 7500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó, közúti közlekedési szolgáltatást végző tehergépkocsi, vontató, nyergesvontató és járműszerelvény,
    • a 7500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó, nemzetközi közúti áruszállítást végző tehergépkocsi, vontató, nyergesvontató és járműszerelvény vezetéséhez. 

Mint látod, közúti (belföld/külföld egyaránt) fuvarozáshoz elegendő a 3-as kategória, én azonban személy szerint a 2-est választottam, hogy ha esetleg később ADR-es áru szállítása vagy bármi egyéb miatt szükségem lenne rá, ne kelljen újra levizsgáznom. Neked is ezt ajánlom, ugyanis: ugyanannyiba kerül és szinte semmi különbség nincs nehézségben a 3-as kategóriához képest. Mivel a kategóriák hierarchikusan épülnek fel, ezért értelemszerűen a 2-es kategória nem csak a busz, taxi stb. vezetésére jogosít fel, hanem magában foglalja a 3-as érvényességi kört is. Ha viszont alkalmatlannak minősítenek például a 2-esen akkor az nem azt jelenti, hogy a 3-asod már megvan! Amire még érdemes figyelned: a 2-es és 1-es kategória esetén kell hogy rendelkezzél egy bármilyen kategóriáról szóló nem kezdő (tehát 2 évnél idősebb) jogosítvánnyal is.

Mennyibe kerül?

Bár épp készítem a "Mi mennyibe kerül és mennyi ideig tart" című írást is, de természetesen ide is leírom: 8310 Ft-ot kell befizetned az értesítődhöz kapott csekken.

Milyen értesítő? Azt hogy kapom meg?

A jelentkezésed után küldik ki postán a címedre.

Hogyan tudok jelentkezni?

Az NKH honlapon található jelentkezési lap (2. oldal: tájékoztató!) segítségével a legegyszerűbb, mert így (félig-meddig) elektronikusan is elintézheted.

  • Nyomtasd ki a jelentkezési lapot és töltsd ki értelemszerűen.
  • Fontos, hogy a jogosítvány kategóriák megadásánál csak azokat vezesd föl amelyek a jelentkezés pillanatában is rajta vannak. Tehát ha épp menet közben jelentkezel mint én, akkor lehet hogy már megszerezted a C kategóriáról szóló vizsgaigazolást, de a jogosítványodban még az nem szerepel, így azt ne írd be ide.
  • Szkenneld be (el tudod intézni telefon fényképezővel is) és küldd el  e-mailben az NKH-nak.
  • A kinyomtatott és aláírt jelentkezési lapot ezután ne dobd el, mert hiába küldted el már e-mailben, személyesen még kérhetik mikor megjelensz a majdani időpontodra.
  • Én a biztonság kedvéért a jogosítványom és az orvosi igazolásom szkennelt változatát is elküldtem, de ezt a helyszínen úgyis ellenőrzik...

Ha ez sikerült akkor leterheltségük függvényében fognak választ adni. Nekem negyed óra alatt már jött is az e-mail, de hallottam olyanról is, hogy valakinek csak 2-3 nap múlva válaszoltak. Ilyenkor a dátum az amit biztosnak vehetsz, de a pontos kezdés majd a kiérkező postai levélben lesz benne.

Városi legenda szerű történet, miszerint ha a jelentkezési lap tetejére ha ráírod, hogy "sürgős" akkor pár napra rá időpontot kapsz. Már csak azért is tudom, mert hallottam erről a "vélekedésről" és kipróbáltam: 20 nappal a jelentkezésemtől számítva mehettem a vizsgálatra. Úgyhogy jelentkezz időben :)

És milyen volt a vizsgálat?

Nos pont ezt szeretném kifejteni Nektek:

...

______________________________

A postán kiküldött értesítőben a 1082 Budapest, Vajdahunyad utca 45. szám alá lettem berendelve:

  • A 4-es / 6-os villamos Corvin negyed megállójától és 
  • az M3 metró szintén Corvin negyed nevű megállójától is csak néhány perc séta gyalog
  • Ha autóval érkezel akkor a Páva utca felől és az Üllői út Ferenc/József körút felé tartó oldaláról is rákanyarodhatsz a Vajdahunyad utcára (zsákutca tábla és megállni tilos), aminek a végén be tudsz menni a Corvin pláza mélygarázsába (első óra ingyenes, utána minden megkezdett 250 Ft)

Mivel egy szép hétfői napra, szeptember 29. reggel 8-ra szólt az időpontom, ezért gondoltam odamegyek fél 8-ra, úgyis akkor nyit az ügyfélszolgálat, meg persze nem árt elkerülni a hétfő reggeli csúcsot. Végül a hajnali indulás miatti gyér forgalom 7 órás érkezést jelentett, így a környéken ütöttem el az időt (a pláza nyitva és be lehet menni de csak az élelmiszer bolt az ami üzemel ilyen időpontban kb.). 7:25 körül nyitottam be az ügyfélszolgálatra, mert addigra úgy tűnt, hogy van már bent mozgás és így is volt... A kedves portás Úr átnyújtotta a 8-as (!) sorszámot mert már heten voltak előttem szemfülesek. Alig pár perc várakozás után, valóban majdnem pontosan 7:30-kor szólították az ügyintéző hölgyek érkezési sorrendben az összegyűlteket, majd minden papír gondos ellenőrzése után:

  • egy kis aktát állítanak össze a papírjaidból amit a kezedbe nyomnak,
  • felküldenek a második emelet 202-be ahol le kell adnod az aktád, 
  • majd leülhetsz a folyosón várva hogy szólítsanak.

Én ahogy kiléptem a második emeleti lépcsőházból összeütköztem egy kedves hölggyel aki már ki is vette a kezemből az aktámat (egyébként ott ül a 202-es szobában) majd mondta, hogy foglaljak helyet és ha majd szólítanak akkor bemehetek a gépterembe ahol kb. egy órát fogok eltölteni, de mindent elmondanak majd. Megköszönve a tájékoztatást lehuppantam az egyik székre és akkor vettem észre, hogy csak egy ember ül mellettem, méghozzá a 7-es sorszámú delikvens. Ezt látva kisebb fajta agyvérzés kerülgetett, hiszen ez azt jelentheti, hogy csak 6 hely volt a gépteremben és most emiatt egy órát várnom kell rájuk, csak azért mert sétálni mentem a plázába ahelyett, hogy nyitás előtt kopogtattam volna odalent... de mielőtt ezt végiggondoltam volna már szólítottak is minket a folyosó végére. Igaz bent csak 5 gép volt így nem tudom hova tűntek előlem a sorszámok. Vagy van egy másik gépterem is, vagy más ügyben jöttek...de mindegy is.

Leültem egy ilyen gép elé:

5.bejegy_pav_gep.jpg

 

forrás: http://autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/a-pav-fekete-doboza

A hölgy valóban nagyon kedvesen és türelmesen elmagyarázta, hogy nagyjából mi hogy működik, elmondta, hogy a gép úgyis bemutatót tart, utasításokat ad, gyakoroltat stb. Ismét megtudtuk, hogy nagyjából 1 órát fogunk eltölteni itt, majd miután felpróbáltuk a fejhallgatót és beállítottuk a hangerőt, kezdődhetett is a móka.

A fenti képernyőn egy csodálatos zenei aláfestéssel felkonferált NKH logó emelkedett az orrunk elé, miközben nyugodt, bágyadt, monoton hangon beszélő bácsi köszöntött minket és kezdte meg a szerkezet üzemeltetésének pontos részleteit. A hangulathoz hozzátartozik, hogy a filmanyag képminősége, a rég letűnt LP-ben rögzített VHS kazettákét is alul-alul múlta, így bő fél percig küzdöttem a mosolygással miközben kezdtem átvenni a hangulatot és szinte már értettem miért is volt olyan csodálatosan ósdi szagú a műszaki elmélet a tanfolyamon.... :)

Azonban elkalandozni nem volt időm, mert miután a bácsi elmondta, hogy az alsó képernyő érintésérzékeny és a kihelyezett tollal lehet bökdösni, már bökdösni is kellett, hogy megszokjam az érzékenységét (a gép szerint). A sűrűn használt pontok nagyon ki vannak kopva a kijelzőn, így ott néha fogást kell váltani a ceruzán, hogy bevegye a találatot, de nem vészes. Nézzük tehát, milyen feladatok jöttek.

Előtte még egyszer: Én PÁV II. kategórián voltam, nem a kötelező minimum PÁV III. vizsgálaton, így apró eltérések lehetnek amelyekről nem tudok, de mindenki akivel eddig beszéltem és PÁV III. vizsgát tett, szinte pontosan ugyanezeket a feladatokat hajtotta végre. 

 

5.bejegy_páv_1feladat.png

Természetesen magyarázó és gyakorló móddal kezdődik, így nem fogsz azonnal a mély vízbe esni...az éles teszt előtt még egyszer figyelmeztetni fog. A fülesedbe lejátszanak egy rövid kis hangot ami csak arra kell, hogy tudjad mikor kell a felső képernyőre nézni, mert jönni fog a kép. A képet néhány tized másodpercre fogod csak látni és rögtön utána az alsó képernyőn megjelenik 3 állítás 3-4 fajta válaszlehetőséggel.

Tegyük fel, hogy a következő képet villantják fel előtted:

5.bejegy_pav_1feladat.jpg

 forrás: http://bit.ly/1pEAwSY

Ne feledd, a képet csak tizedmásodpercekre láttad, ami így azonnal eltűnik a felső monitorról és rögtön megjelenik az alsó monitoron a következő:

SZGK.:

  • Bal oldalt volt
  • Jobb oldalt volt
  • Nem volt

Villamos:

  • Balra ment
  • Jobbra ment
  • Állt
  • Nem volt

Gyalogos:

  • Egy felnőtt volt
  • Egy gyerek volt
  • Egy felnőtt és egy gyerek volt
  • Nem volt

Mindhárom "kérdésnél" csak egy-egy megoldást jelölhetsz meg. Ha az utolsót is leokéztad akkor már jön is a hang a fülesedbe és meredhetsz újra a fenti monitorra. A fenti kép persze csak egy példa, ez nincs benne a tesztben, de viszonylag hasonlóak vannak, mind hangulatra (80-as évek) mind bonyolultságra. Kb. 15 képet fognak így megvillogtatni, lesznek köztük néha egy kicsit nehezebbek is, de szerintem nézd a képernyőd közepét, majd mikor felvillan a kép tegyél egy gyors cikk-cakk mozgást a szemeddel és a dolgok java részét meg fogod látni. Ilyenekre szoktak még rákérdezni, hogy: volt-e lámpa, piros volt-e a lámpa, a betorkolló út jobbról vagy balról jött-e, országúti vagy városi volt-e a környezet, volt-e az építkezés, hányan ültek a motoron, mit szállított a szembejövő teherautó stb...

Ennél a feladatnál 45-ből 41 helyes választ sikerült adnom, amit egyébként 99 %-ra jelzett a papír (ezt nem kapod meg, csak bent a pszichológusnál láttam) mert gondolom rangsorolják, hogy fontos vagy kevésbé fontos részletet nem vettél-e észre esetleg (de ez csak feltételezés a részemről).

5.bejegy_páv_2feladat.png

Ha emlékszel még, a gépen az alsó képernyő alatt volt egy rakat gomb:

5.bejegy_pav_gep2.png

 

A joystick szerű karokkal ne foglalkozz, nem fog kelleni. Az öt színes kör alakú és a fekete/fehér négyzet alakúra lesz majd szükséged innen.

A fülhallgató ugye továbbra is rajtad van hogy a bácsi utasításait halljad, de a gombokon és a fülesen kívül még a pedálokra is szükséged lesz.

5.bejegy_pav_gep3mod.jpg 

Ezek elég kényelmetlenül fognak lábra esni, mert a gurulós szék és a teli pedál nem egy jó kombináció. Mindenesetre helyezkedj majd el kényelmesen amennyire tudsz, mert mindkét kezed és a lábad mozogni fog hamarosan. (Itt is mint minden feladatnál pontosan bemutatja mit kell majd csinálni és szintén gyakorolhatsz előtte.)

A felső képernyőn egy ilyen ábra fog megjelenni:

5.bejegy_páv_2feladat1.jpg

Nem nevetni, most kreáltam emlékezetből :)

 

Egyszerre három dologra kell majd figyeljél:

  • Az első: A felső két sorban található körök közül az egyikben valamelyik szín fog felvillanni azok közül a színek közül amik a te előtted lévő gombokon is megtalálhatóak. Ilyenkor értelemszerűen a neki megfelelő színű gombot kell megnyomni. Ebben az esetben még csak az lehet a zavaró, hogy pl. a piros kör jobb alul jelenik meg (a fent látható 2x5-ös mezőben) mire neked ugye szintén a piros gombot kell lenyomnod, ami viszont a kezed alatt bal felül található:

5.bejegy_páv_2feladat_2.jpg

  •  A második inger: Az első képen látható két alsó kör (szürke téglalapban) fehéren villanhat fel, ez a pedálok lenyomására ad utasítást, tehát bal kör bal pedál, jobb kör jobb pedál. Ez könnyűnek tűnik, azonban zavaró lehet, hogy a színes gombjaink között is megbújik ugye egy fehér színű, így amikor egymás után gyorsan jönnek majd a jelzések és felvillan egy fehér kör akkor az nem mindegy hogy a 2x5-ös felső sorokban villant-e vagy az alsó kettőben, hiszen előbbi esetben fehér gombot kell nyomnod, utóbbi esetben pedig a bal vagy jobb pedált... A pedálok ráadásul elég kényelmetlenül álltak a lábam alatt, mert nem mertem leereszteni a lábfejemet, nehogy azt érzékelje, hogy lenyomtam amikor nem kellett volna. Így sokszor csak a pedál mellett volt a lábam és csak a megfelelő jelre reagálva toppantottam rá. Ezzel egyébként a "fehér körgomb helyett pedál" nyomás hibalehetősége is csökkent. Sőt egyszer még a jobb lábammal is nyomtam gyorsan egy bal pedált amikor a bal lábammal véletlenül letámasztottam :) 
  • A harmadik és szerintem legkevésbé zavaró feladatrészlet a fülhallgatódból érkezik, ugyanis ha egy mély hangot hallasz akkor a fekete négyzetre kell rányomnod, ha egy magasat akkor pedig a fehérre.

A gyakorlás még mókás, javasolja is a gép, hogy vegyél fel egyfajta ritmust, mert úgy könnyebb lesz majd az éles rész. Élesben első nekifutásra még egész korrekt tempóban adogatja az impulzusokat, a második menet azonban nagyon gyors. Ha tévesztesz vagy kihagysz a gép nem fog megállni, nem várja meg amíg megfelelő visszajelzést adsz, hanem száguld tovább a jelekkel. Így ha esetleg belezavarodsz akkor inkább hagyj ki egy-két "ütemet" és próbáld meg azonnal újra felvenni a ritmust. Szerencsére ennek az őrült gyorsaságú résznek viszonylag hamar vége és érkezik még egy harmadik nekifutás is, ami amolyan közepes tempóban zajlik majd.

Pontos számbeli eredményt nem tudtam meg a teljesítményemről, de egy-egy félrekattintást leszámítva (a leggyorsabb tempójú részben) szinte végig tartani tudtam az iramot.

 

5.bejegy_3feladat.png A képernyőn a következő (négy) ábra jelenik meg:

5.bejegy_páv_3feladat.jpg

Ezek mind a gyakorlás alatt, mind élesben fixen láthatóak maradnak, nem villognak, nem tűnnek el. A feladat lényege, hogy ez alatt a négy ábra alatt meg fog jelenni egy ötödik is középen és ha ez az újonnan megjelent megegyezik valamelyikkel a négy közül akkor a fehér négyzet alakú gombot kell megnyomnod, ha pedig nem egyezik meg velük (minden apró eltérés is számít) akkor a feketét. Itt könnyebbség, hogy a felbukkanó, azaz az ötödik ábra egészen addig látható marad amíg rá nem nyomsz a fekete vagy a fehér gombra, cserébe viszont az is számít hogy minél gyorsabb legyél.

Én jó gyorsan kezdtem neki a feladatnak, másodpercenként legalább kettőt "fogyasztottam el" eleinte, de párszor belebakiztam és nem mellesleg nagyon sokáig tartott. Unatkozni kezdesz közben, de az ábrák csak nem akarnak elfogyni. Már előre hátra billegtem a székemben, többször üléspozíciót váltottam és minden gombnyomás után azt vártam, hogy legyen már végre vége, de csak jött még egy... Saccra legalább 300 db bukkant fel, de hát a monotonitás tűrés tesztelése már csak ilyen. :)

Elég zavaró a "sorrendjük" is, hiszen a felbukkanóknak nálam legalább a 80%-a hibás - tehát a fenti ábráktól valamilyen részletben különböző - volt, így még könnyebb hibázni. Például 15 hibás után bead hirtelen 2 jót, aztán megint 1 hibás után újra 2 jót, aztán 1 rossz de utána rögtön 4 jó, majd megint 15 hibás stb...

Egy pár példa, hogy milyenek a "hibás" ábrák:

5.bejegy_páv_3feladat2.jpg

 

Tehát ránézésre nem nehéz őket megkülönböztetni (sőt elvileg bármeddig nézegethetsz egy-egy ábrát), de mivel igyekezned kell a lehető legnagyobb sebességgel jó/rossz válaszokat nyomkodni, könnyen belefuthatsz egy félrekattintásba.

A pontos eredményemet jelen esetben nem tudtam meg, csak annyit, hogy nagyon jó sebességgel haladtam "és a hibáim is szépen elszórva mutatkoztak".

 

5.bejegy_4feladat.png

Amikor végre befejeződik a 3. feladat is, kiírja a gép, hogy várja meg az asszisztenst, erre a hölgy rögtön odalép hozzád és tájékoztat, hogy most már leveheted a fejhallgatót, nem lesz rá tovább szükség. Elővesz egy kormányt (jó fogású kis sportkormány) és a gép kipárnázott könyöklőjének egy részét kipattintva felhelyezi eléd. A pedálokra megint csak szükséged lesz.

5.bejegy_pav_gep2_kormany.png

Először csak egy szürke háttér jelenik meg a felső képernyőn és gyakorlatilag "bekalibrálod" a kormányt. A képernyő alján lévő fehér fekvő ellipszist mozgatod a kormánnyal, középállásból indulva kitekered mindkét irány végállásába. Ebből az is kiderül, hogyha a legszélére szeretnéd majd kiterelni ezt a kis alakzatot, akkor rendesen forgatnod is kell majd a kormányt, nem tudsz eljutni középállásból teljesen balra (vagy jobbra) egy mozdulatból a kormány elengedése nélkül.

Miután bekalibráltad, indul a gyakorlás. Az utat egy 4-5 centi széles fekete sáv jelképezi, amin az autó a már említett kb. 1-1,5 centis fekvő ellipszis. Megpróbáltam rekonstruálni a "grafikát":

5.bejegy_4feladat_vezet.png

Ennél még egyszerűbbre számíthattok élőben és nem csak a szép reklámtábla hiánya miatt :)

Szóval egy nagyjából ilyetén mód ábrázolt "térben" kell elinduljál az "autóval" ami természetesen a jobb oldali pedállal történő gyorsítást jelenti. A pedál rendkívül érzékeny, fék nincs (nincs is rá szükség) mert ahogy felengeded a gázpedált az autó gyakorlatilag azonnal megáll. A gond ott kezdődik, hogy az út úgy kezd el majd kanyarogni ebben a fura kis ábrázolásban, mint ahogy a gépi csavart fagyi ömlik a tölcsérbe, illetve ezt tetézi még olyan idegesítő megoldásokkal is, hogy néha teljesen átlósan megy át a képernyőn, azaz neked végig kell majd tekerned a kormányt ütközéstől ütközésig de olyan tempóban hogy ne térj le róla persze.

Az első éles bevetéseden, ahogy a gyakorláson is, te fogod adagolni a gázt, de a lényeg, hogy minél gyorsabban végigmenj a pályán úgy, hogy ne hagyd el az úttestet. Egy merész padlógázzal vetettem bele magam az első menetbe, de mikor megérkeztek a "fagyis" kanyarok hamar elhagytam a pályát, így inkább visszavettem kb. félgázra (nehezen adagolható a megállás és a padlógáz között) és úgy mentem végig, de azért néha még lepadlóztam, hogy kicsit behozzam az időmet :)

Második menetben a gép adja a gázt helyetted és gyakorlatilag végig padlón nyomja neki. Néha keményen kapkodni kell a kis kormányt.

A harmadik menet előtt a szokott módon elnyomkodtam a kiírásokat és vártam, hogy induljunk, de a kis ellipszis csak állt bánatosan az út közepén, erre gyorsan ráléptem a gázpedálra és rájöttem, hogy most ismét én kezelem a sebességet. Eddigre már vesztettem vagy 2 másodpercet, így megint csak kapkodva mentem végig. Kezdett hatni a kevés alvás és az ezt megelőző monoton tesztek hatása na :)

Az eredményemről annyit tudtam meg, hogy az első menetben kicsit gyengén muzsikáltam a pálya első szakaszán (amikor teljesen lementem az útról padlógázzal) de később már csak kisebb hibák voltak, a nyomkövetésem jó volt. A hibákat itt úgy mérik, hogy kisebb illetve nagyobb hibákra osztják, ahol a kisebb az út szélének érintése, a nagyobb pedig amikor teljesen elhagyod az úttestet. A kisebb és nagyobb hibák időtartama az ami még számít, tehát, hogy milyen gyorsan korrigálsz.

Ezután már csak egy feladat következett:

 

5.bejegy_5feladat.png

Ez egy személyiség ismereti kérdőív volt, illetve 3 kérdőív más-más témákból. Nem is kérdések voltak, hanem állítások, így neked mindig csak azt kellett kiválasztanod, hogy milyen szinten értesz egyet az adott állítással:

  • egyáltalán nem értek egyet
  • inkább nem értek egyet
  • inkább egyetértek
  • teljesen egyetértek

Először inkább személyiségre vonatkozó állítások voltak mint például:

  • Felszabadultan érzem magam nagy társaságban.
  • Szívesen hordanék magammal töltött fegyvert.
  • Jobb gyorsan cselekedni mint mindent végiggondolni.

A következőben "sofőrök kijelentéseit" olvashattad, mint pl.:

  • Felidegesítenek a lassan haladók.
  • Általában jobban vezetek mint mások.
  • Sportosan szoktam közlekedni.
  • Ha sietek néha belefér egy-két szabálytalanság.

A harmadik témakörre meg már nem emlékszem, de nem sokban különbözött az első kettőtől, ott is kijelentések voltak és az egyetértésed fokát kellett megjelölnöd.

Amikor ezzel is végeztem az asszisztens hölgy tájékoztatott, hogy akkor itt végeztünk is és kérdezte hogy kérek-e egy kis szünetet? Kértem 5 percet mert egy kis "friss levegő"-re volt szükségem :) Egyébként a folyóson kellett várnom amíg szólítanak. Amint visszajöttem a szünetből kb. 10 perc múlva szólított is egy fiatal hölgy, kiderült, hogy ő a vizsgáló pszichológus, aminek azért örültem mert jártak arra elég fura férfi emberek meg testes idősebb hölgyek is, akik szintén ezt a szakmát űzték (ránézésre) de nem szívesen beszélgettem volna velük :)

A kishölgy nagyon kedves de persze precízen kimért és távolságtartó módon kezdett kérdezgetni iskolai végzettségről, a jelenlegi munkahelyen át, a káros szenvedélyeken keresztül egészen a közúti közlekedésben történt esetleges balesetekig bezárólag mindenről. Erről gondosan jegyzeteket is készít, amit később aláírat veled, hogy a valóságnak megfelelt amit állítottál és megengeded az NKH-nak, hogy zártan kezeljék ezeket az adatokat. Hát nem mondom, nem repesek attól, hogy egészen intim információkat is kipréselnek az emberből majd azt egy iratszekrényben dugdossák hosszú évekig... Mindenesetre ez is része a procedúrának, a hölgy roppant kedves volt, őszintén, feszengés nélkül tudtam vele beszélgetni. A végén az említett aláírás után megkért, hogy fáradjak ki a folyosóra és még egyszer szólítani fog. Reméltem, hogy nem azért mert elrontottam valamit...

Ismét csupán 10 percet kellett várni és már be is hívott, kiderült, hogy csak a határozat kinyomtatása tartott ennyi ideig, amit az ő döntésének értelmében korlátlan ideig megkaptam :)

Ekkor kérdeztem meg az eredményeimet is a műszeres tesztekről, amit megtudtam, azt fentebb odaírtam mindegyik feladat végére. Kérdésemre elmondta, hogy tudomása szerint a gépeken a joystick karokat és a fejmagasságban oldalt található ledsorokat nem használják. A PÁV I. pedig csupán két feladattal lett volna több (meg gondolom, hogy szigorúbb hibahatárok az itt felsorolt feladatok esetében), de ezt már csak a blog olvasók kedvéért kérdeztem meg, mert az agyam már máshol járt, örültem a megszerzett papírosnak :)

9:45-kor végeztem mindennel együtt, tehát ha reggel 8 órás időpontot kapsz és időben odamész, akkor nagyjából ezzel számolhatsz te is. A délelőtti, délutáni időpontok nem tudom mennyivel lassabbak, de beszéltem olyan sráccal is akit 6 órán keresztül tartottak ott és végül időkorlátos engedélyt kapott. Ebbe persze beletartozhatott az is, hogy egyes feladatokat megismételtethetnek veled ha nem volt megfelelő az eredmény. Rosszabb esetben pedig kapsz egy alkalmatlant és akkor vagy fellebbezel (esélytelen) vagy 12.620 Ft-ért elmész a másodfokú eljárásra... Ne így legyen. Ezért is írtam le ezeket a feladatokat amiket a PÁV II. megkövetelt, hogy ha más nem, legalább ne izgulj amiatt, hogy semmit vagy nagyon keveset tudsz csak a vizsgálatról. Remélem hasznát veszed!

  ______________________________

_következik_.png

 

  • Elmélet után gyakorlat, azaz milyen volt a rutinpályán és mit történt a forgalomban
  • MI MENNYIBE kerül és MENNYI IDEIG tart információösszesítő táblázat
  • Link ajánló: Mit érdemes olvasni és kiket érdemes követni kamionos témában?

 

Továbbra is elérhető vagyok a https://www.facebook.com/kezdokamionos oldalon, ahol minden like-ot és megosztást megköszönök, különösen az ilyen jellegű információkra vadászó sorstársak nevében :)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kezdokamionos.blog.hu/api/trackback/id/tr596761137

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kopi.joe 2015.05.21. 12:54:11

Kiraly a leiras.
Annyi, hogy a kormanyos resznel hibanak szamit a megallas is, holott ez nem megengedett, de erre a gep elotte bem hivja fel a figyelmet. Jo, de nagyon faraszto jatek
süti beállítások módosítása