Most kezdenél kamionozni, vagy még csak gondolkozol rajta? Sokat látott veterán vagy aki segítene az újaknak? Érdekel a professzionális sofőr-mesterség ezen területe? Ha bármely kérdésre igennel válaszoltál, akkor ez a blog főleg neked szól

Kezdő kamionos

4# A tanfolyam után következzen az elméleti VIZSGA

2014. október 03. - MaxEL

4.bejegy_címsor_300x300.png

Túl vagyunk tehát az elméleti tanfolyamon és menet közben megkaptuk a vizsgaidőpontot is. Készüljünk fel rá és legyünk túl rajta mihamarabb.

A C kategória elméleti vizsgája 3 részből áll, mindegyik rész 25 kérdést tartalmaz. A KRESZ-nél van 5 db képes kérdés is ami darabonként 3 pontot ér. A KRESZ-nél maximum 35 pont érhető el (20 * 1 + 5 * 3)  és legfeljebb 5 hibapontod lehet, tehát  30 ponttal még átmész ezen a szakaszon. A munkavédelmi és műszaki rész 25-25 kérdésből fog állni, de ezeknél már csak 4-4 hibapont a megengedett, tehát 21-21 ponttal tudsz legalább megfelelő eredményt elérni. Némi könnyebbség, hogy az utóbbi két témában csak 1 pontos kérdések találhatóak. ÖSSZESEN tehát 75 kérdésed lesz és minimum 72 ponttal mész át de a KRESZ-nél nem lehet kevesebb mint 30, a másik két témánál meg nem lehet kevesebb mint 21 pontod!

Az E kategória annyival egyszerűbb, hogy nem lesznek már munkavédelmi kérdések, tehát csak KRESZ és műszaki lesz (25-25 kérdés) ugyanolyan hibahatárokkal mint a C-nél (KRESZ min. 30 pont, műszaki min. 21 pont).

Ha véletlenül valamelyik része nem sikerülne, akkor a pótvizsgára elég annak az egy résznek az árát újra kifizetned, de tudtommal újra mindhárom részből levizsgáztatnak. Ha ilyen helyzetbe kerülnél, akkor úgyis mindent el fognak mondani még a helyszínen, hiszen az érintőképernyős vizsgaállomások azonnal jelzik neked is és a felügyelőnek is, hogy milyen eredményt értél el. Tapasztalataim szerint azonban ha egy kicsit is odafigyeltél a tanfolyamon, lejegyzetelted azokat a részeket amik nem voltak teljesen világosak és otthon szépen kigyakoroltad a most bemutatásra kerülő KRESZ gyakorlóprogramot, akkor élesben is simán menni fog minden. Nekem mindkét vizsgám teljesen hibátlanra sikerült ezzel a módszerrel. 

A felkészülésnél a saját jegyzeteink mellett a második és egyben leghatékonyabb eszközünk az iskola által pendrive-on átadott KRESZ gyakorlóprogram (megtalálod a "Letölthető dokumentumok" menüben) lesz. Sajnos nem tudok nyilatkozni arról, hogy melyik iskolában adnak ilyen segítséget, vagy melyikben nem, csak remélem, hogy mindegyik intézmény a rendelkezésetekre tudja bocsájtani ezt a kis programot. A program törzsadatok menüpontjában ugyan azt jelzi, hogy 2010-es az utolsó frissített kérdésadatbank, de jelen állapotában is szinte teljesen megegyezik azzal a programmal amin élesben vizsgázni fogsz, így ha ebben kigyakoroltad a kérdéscsoportokat és folyamatosan tudsz "vizsgaszimulációban" is megfelelő eredményt elérni, akkor szinte biztos, hogy nem fog meglepetés érni majd élőben sem. 

A szoftver meglehetősen egyszerű, egyetlen darab .exe kiterjesztésű fájlból áll. Az alábbi képen látható az indító ikon, illetve a főablak ami elsőként megnyílik:

4.bejegy_1_kreszgyak.png

Minket alapvetően a "Gyakorlás" menüpont fog érdekelni, itt érhetőek el ugyanis az egyes kategóriákra vonatkozó kérdések. Kattintsunk tehát először a "Gyakorlás" majd a "Kérdéscsoport gyakorlás" pontokra:

4.bejegy_2_kreszgyak.png

Figyelem! A "Vizsgatárgy gyakorlás" és a "Kérdéscsoport gyakorlás" között az a különbség, hogy az előbbiben egy vizsgát szimulál a gép, tehát viszonylag véletlenszerűen szed össze kérdéseket és csak annyit amennyit élőben is meg kell majd válaszoljunk, míg a második esetben az egyes témák összes kérdésével megismerkedhetünk. Kezdjük tehát ezzel!

______________________________

Itt említeném meg, hogy a C kategória az egyik legtöbb kérdést magába foglaló kategória. Tudni kell mindent amit a B kategóriában is kérdezhetnek, illetve mindent ami a C kategóriát érinti a már említett 3 nagy témakörben (KRESZ; munka- és tűzvédelem illetve rakodás; szerkezeti és üzemeltetési ismeretek azaz a műszaki). Én megmondom őszintén a B kategóriás kérdéseket nem kezdtem el az elejétől a végéig átvenni, de B kategóriás vizsgaszimulációt többet is megcsináltam. A C kategóriában viszont azt javaslom, hogy legalább egyszer az ÖSSZES kérdésen menjünk végig és csak utána gyakoroljuk a vizsgamódot.

______________________________

A "Kérdéscsoport gyakorlás" menüpontra kattintva tehát a következőt fogjuk látni:

4.bejegy_3_kreszgyak.png

A jobb oldalon a "Hang hallható legyen?" illetve a "Kérdések száma" pontokkal ne foglalkozzunk, egyrészt hang ígyse-úgyse lesz, másrészt meg a kérdésekből az összesre kíváncsiak leszünk, ne adjon be kevesebbet. A "Gyakorlás módja" azonban még később érdekes lehet, de egyelőre hagyjuk "Magyarázó mód"-ban, mert így a kérdések gyakorlása közben azonnal megmutatja majd ha rossz választ adtunk és azt is, hogy melyik lett volna a helyes.

Folytatásként tehát a főképen látható "Képesítések" melletti kis + jelet nyomjuk meg, így kinyílnak majd a jogosítvány kategóriák, amelyek közül nekünk most természetesen a C kategóriára lesz szükség: 


4.bejegy_4_kreszgyak.png

A C kategóriát kinyitva szembe találkozunk a már ismert 3 témacsoporttal. Én személy szerint úgy haladtam, hogy először a KRESZ-t csináltam végig, aztán a munkavédelmet és a végére hagytam a legtöbb bosszúságot okozó műszaki részt. Élesben ha jól emlékszem akkor 1. KRESZ 2.műszaki 3.munkavédelem lesz a sorrend, de szerintem ennek ott már nincs különösebb jelentősége.

Kattintsunk tehát rá a "Közlekedési alapismeretekre" így láthatóvá válnak a kérdéscsoportok:

4.bejegy_5_kreszgyak.png

Mindegyik témában 25 kérdéscsoport lesz. Ne tévesszen meg a szám! Ez nem 25 kérdést jelent, hiszen  egy-egy kérdéscsoportban 5-től akár 50 db-ig akadhatnak kérdések. Nem mondom, nem egyetlen óra lesz rajtuk végigmenni, de ennyi időt szerintem megér, hogy rászánsz, mert a vizsgán így gyakorlatilag izgulnod sem kell miért.

4.bejegy_5_kreszgyak2.png

Innentől kezdve egyszerű dolgod lesz. Válaszd ki az első kérdéscsoportot (érdemes sorban haladni, hogy ne kavard össze hol jártál) és kattints alul a "Rendben" gombra, ezzel el is indul a gyakorlás: 

4.bejegy_6_kreszgyak.png

4.bejegy_7_kreszgyak.png

4.bejegy_8_kreszgyak.png

A fenti képen elmond gyakorlatilag minden lényeges információt maga a program. Ha nem vizsgaszigorú módban vagy akkor nem lesz időkorlát sem, így addig gondolkodhatsz amíg csak szeretnél.

Ezután a képernyő után következni fog két próbakérdés (ilyen lesz az éles tesztben is). A próbakérdésekre teljesen mindegy, hogy mit válaszolsz, akár egy egyszerű Escape-pel tovább is ugorhatsz felettük. A két próbakérdés  (úgy hogy az összes itt bemutatott képernyő is, minden egyes kérdéscsoport gyakorlása előtt fel fog jönni, ezeket sajnos minden egyes alkalommal túl kell léptetni, de egy idő után már megszokásból fog menni.

Miután egy újabb kép figyelmeztet, hogy innen már a valós kérdések következnek, meg is kapod az elsőt: 

4.bejegy_9_kreszgyak.png

A jobb felső sarokban láthatod, hogy speciel ebben a kérdéscsoportban összesen csak 9 kérdés van (tehát 9 kérdés után ugorhatsz is a második kérdéscsoportra), illetve látod, hogy mennyi van még hátra. Mindig minden kérdésnél 3 opció közül választhatsz, figyelj oda mert néha becsapósak lehetnek, ezért MINDIG olvasd el figyelmesen mind a három opciót, ne kattints rögtön az első helyesnek tűnőre. De hát ezért is érdemes itt gyakorolni :)

Erről a tábláról pont szó volt ugye az előző bejegyzésben is, válaszoljunk tehát a kérdésre. A magyarázó mód itt rögtön meg is mutatja, hogy a helyes választ jelöltük meg, némi szöveges kiegészítést is téve hozzá. Ezek a kiegészítések néha valóban kiegészítések, de sokszor csak amolyan "Így van, eltaláltad" típusú megjegyzések mint itt is:

4.bejegy_10_kreszgyak.png

Ha véletlenül rossz választ adunk meg, a magyarázó mód akkor is rögtön figyelmeztet: 

4.bejegy_11_kreszgyak.png

Ezért is javasoltam, hogy elsőre ebben az üzemmódban vágjunk neki a gyakorlásnak.

A rossz választ a végén még egyszer meg lehet majd nézni (vizsgán értelemszerűen csak a végén nézheted meg) így kétszer is lehetőséged van arra, hogy memorizáld a helyes választ.

4.bejegy_12_kreszgyak.png

4.bejegy_13_kreszgyak.png

Innentől kezdve tehát nincs más dolgod, mint, hogy szépen sorban végigmenj az ÖSSZES kérdéscsoporton és ha ezzel megvagy akkor kipróbálhatod a "Vizsgaszigorú mód"-ot is ahol csak egy percet ad egy kérdésre és csak a végén mondja meg hogy hol hibáztál, illetve kipróbálhatod a "Vizsgatárgy gyakorlás"-t is ahol véletlenszerűen szed össze 25 kérdést, pont mint a vizsgán. Egyetlen különbség, hogy itt magadnak kell elindítanod külön-külön a 3 témakörre a vizsgatárgy gyakorlást, mert minden teszt után ha végzel akkor a program automatikusan visszadob a főmenübe. Élesben a 25-25-25 db kérdés értelemszerűen szépen sorban fogja követni egymást.

A csak "Vizsgatárgy gyakorlás" módot azért nem javaslom, mert ugyan véletlenszerűen válogat, de valahogy mégsem az összes kérdéscsoportból kerül sorra kérdés. Nagyon sokat nyomkodtam és úgy vettem észre, hogy csak az összes kérdés kb. 30 %-át randomizálja. Az éles teszt ezzel szemben a létező összes kérdésből fog neked kikeverni valamit, de mivel te végigmentél a létező összes kérdésen ezért nem érhet meglepetés :)

______________________________

A felkészülésedhez szeretnék még hozzájárulni:

  • egy képes KRESZ szituációkat ábrázoló gyakorló lappal, aminek az utolsó oldalán ott vannak a helyes megfejtések is (elnézést kérek a ferde szkennelésért)
  • a légfékről kapott ábrával, amire ráfirkáltam egy-egy plusz infót;
  • egy saját kézzel készített (addig is tanultam) ADR (veszélyes áru) táblákat és jelöléseket tartalmazó rajzzal amelyen az az egynéhány tábla és jelölés szerepel ami a vizsgán is szembejöhet;
  • a KRESZ gyakorló program általam birtokolt verziójával, mely 98%-ban megegyezik az éles programmal (tapasztalataim szerint), így sokkalta jobb mint az interneten található KRESZ-tesztek

A saját írást, rajzot tartalmazó anyagok minőségét ne nagyon bíráljátok, nem nyilvános használatra készült eredetileg hanem csak úgy tanulás közben kotyvasztottam őket :)

Ezeket a fent említett anyagokat közvetlenül a bejegyzés megjelenése után nem sokkal közzé teszem egy "Letölthető dokumentumok" című menüben, ami mind a fő oldalon, mind a bejegyzéseket megnyitva felül, a logót is tartalmazó kép alatt lesz látható.

______________________________

Egyéb, a KRESZ vizsgát érintő gyakorlati tudnivalók:

Miközben tart az elméleti oktatás, az iskola aláíratja veletek a naplót ami igazolja, hogy részt vettél a tanfolyamon (ne ijedj meg ha hiányoztál egy-egy napot, meg fogják engedni, hogy utólag aláírd). Ha a végére értetek a tanfolyamnak és mindenki aláírta az összes rubrikát a naplóban, akkor bejelenthetnek titeket KRESZ vizsgára a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH). Itt meg szokták kérdezni, hogy melyik vizsgaállomás lenne jobb neked, illetve, hogy biztos ráérsz-e az adott napon.

Én két állomás közül választhattam: 

1119 Budapest Petzvál József utca 39.

  • Móricz Zsigmond körtértől 3. villamos megálló a Fehérvári úton – Hauszmann Alajos utca (Bártfai utca felé indulj)
  • Autóval ha találsz helyet, nem fizetős övezet

A másik pedig a megtévesztő című 1195 Budapest Vas Gereben utca 2-4. A cím először is azért megtévesztő mert Vas Gereben utca van jó pár másik kerületben is, ezért figyelj oda ha ide kell menned, a megfelelő kerületben keresd. Másrészt azonban az NKH épülete nem is konkrétan a Vas Gereben utcában található, hanem a mellette lévő József Attilában, így inkább koordinátákkal jelölöm meg nektek a térképen:

  • Határ úttól 6. megálló az 50-es villamossal – Villanytelep
  • Autóval nem állhatsz be az egyébként óriási és elég üres udvarra, de a József Attilában fogsz találni helyet és ez sem fizetős övezet

Végül mind a két helyen megfordultam, a Petzválban a C kategóriát, a Vas Gerebenben az E kategóriát sikerült letenni. Érdemes időben elindulni, ha még nem jártál ezeken a helyeken, így kényelmesen fel tudod fedezni, hogy hol lesz a vizsga (ki szokták rakni a neveket is a terem elé) és nem fogsz annyira izgulni mintha még úton lennél odafelé a vizsga előtt negyed órával. Egyébként is híresen rugalmatlanok a késést illetően. Az első behívás után az esetleges hiányzókat még egyszer szólítják, majd becsukják az ajtót és onnantól kezdve nincs esélyed gép elé kerülni. Fontos, hogy nálad legyen a személyi igazolvány, jogosítvány, orvosi igazolás, illetve ha már az E kategóriánál tartasz akkor a C vizsgaigazolásod is, de erről még írni fogok. 

Ha végül a gép elé kerültél akkor észreveszed majd, hogy mennyire hasonlít minden arra amit otthon gyakoroltál így nincs más dolgod mint kényelemesen nem izgulva bepötyögnöd a helyes válaszokat, amihez innen is kéz és lábtörést kívánok! :)

Azonnal tudni fogod a végeredményt amint befejezel egy-egy témát és ha elkészültél már csak aláíratnak veled egy papírt (ebből nincs saját példányod) és mehetsz is az autósiskolába (persze hívd fel őket előtte), hogy befizess egy következő részletet és kérjenek neked rutinvizsga időpontot.

 

_következik_.png

Gondolkoztam a sorrenden, de úgy döntöttem, hogy ezután a

  • PÁV-ról szóló bejegyzés fog következni,
  • majd természetesen elmesélem mit tapasztaltam a gyakorlati órákon,
  • és mindemellett készül a MI MENNYIBE KERÜL és MENNYI IDEIG tart című írás is :)

 

Továbbra is elérhető vagyok Facebook-on a https://www.facebook.com/kezdokamionos oldalon.

Minden megosztást és like-ot köszönök, azon kezdő sorstársaim nevében is akikhez esetleg így juthat el értékes információ :)

A bejegyzés trackback címe:

https://kezdokamionos.blog.hu/api/trackback/id/tr486751515

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása