Most kezdenél kamionozni, vagy még csak gondolkozol rajta? Sokat látott veterán vagy aki segítene az újaknak? Érdekel a professzionális sofőr-mesterség ezen területe? Ha bármely kérdésre igennel válaszoltál, akkor ez a blog főleg neked szól

Kezdő kamionos

#8 Hatósági ügyintézés - MIT, HOL, MIKOR, MENNYIÉRT?

2014. november 23. - MaxEL

hatósági ügyintézés.png

A jogosítványszerzés kellemetlenebb része a "papírmunka": utánajárás, időpont egyeztetés, sorban állás, ügyintézés és rengeteg várakozás. Ha viszont megtervezed előre az ügyintézés menetét, sokkal kevesebb gonddal fog járni az egész procedúra. Ebben szeretnék segíteni nektek. Összegyűjtöttem, hogy a kamionvezetéshez szükséges papírok megszerzéséhez hol, mit, mikor, meddig, mennyiért és hogyan lehet elintézni, megszerezni.

 

 

Először is beszúrnám ide, hogy a PÁV-val kapcsolatos ügyintézést nem írom bele ebbe a cikkbe, mert arról egy komplett bejegyzést írtam már, amit itt találtok: PÁV

Haladjunk sorrendben, a hivatali ügyintézést a következő intézményeknél fogod tudni elvégezni:

  • Vizsgaigazolás kiváltás: Megyei (Fővárosi) Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége
  • Jogosítvány kiváltás: Bármely okmányirodában
  • Sofőrkártya kiváltás: Lakóhely szerinti illetékes Közlekedési Felügyelőség

Vegyük sorra ezeket, pontosan leírom, hogy én mit, mikor és hogyan csináltam és hogyan sikerült mindent elsőre és problémák nélkül elintéznem.

Az eddigi cikkekben (gondolok itt a gyakorlati oktatást és vizsgákat összefoglaló írásra) már meg-meg említettem, hogy sikeres forgalmi vizsga után a vizsgaigazolás kiváltása következik. Mivel a jogosítványszerzés folyamata közben ez lesz az első hivatali utánajárást igénylő teendőd, ezért ezzel fogjuk kezdeni.

_1..png

 

NKH

  • Mit? Vizsgaigazolás kiváltása.
  • Hol? Én a Petzvál utcai NKH-nál jártam csak, ha bizonytalan vagy, hívd fel őket:
  • Mikor? Forgalmi vizsgát követő 4. munkanapon. Időpont kell? Nem kell.
  • Mennyi? Nem kerül pénzbe.
  • Mit kell vinni? 
    • Személyi, lakcímkártya,
    • jogosítvány,
    • iskolai bizonyítvány,
    • illetve nem baj ha nálad van az orvosi igazolásod is. 

Először is ne akadj ki azon, hogy Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége vagy Nemzeti Közlekedési Hatóság irodája vagy még ki tudja hányféleképpen emlegetik a helyeket. Most nem mennék bele én sem abba, hogy milyen szervezeti változásokon mentek keresztül ezek az egységek az elmúlt években, ki hova olvadt be, ki-ki alá tartozik, a lényeg, hogy ha követed ezt a listát, akkor nagy bajba nem kerülhetsz. Ha viszont vidéki lakos vagy (tehát nem feltétlenül az általam leírt helyeken tudsz intézkedni), vagy bármi egyéb okból elveszted a fonalat ügyintézés közben, akkor kétségbeesés helyett jusson eszedbe, hogy a Google a barátod, illetve ne szégyenlősködj felhívni egy-egy telefonszámot, ahol ha elérsz valakit akkor türelmesen meséld el a problémád, hamar útba fognak igazítani.

Abban nem vagyok 100 %-ig biztos, hogy vizsgaigazolást hol máshol adhatnak még ki, én mindkét alkalommal a Petzvál utcai NKH ügyfélszolgálaton voltam. Ha emlékszel rá egyszer már leírtam ezt hol találod, hiszen itt csináltam a C kategóriás KRESZ vizsgát is. A biztonság kedvéért azért beszúrom ide is a címet és a térképet:

1119 Budapest Petzvál József utca 39.

  • Móricz Zsigmond körtértől 3. villamos megálló a Fehérvári úton – Hauszmann Alajos utca (Bártfai utca felé indulj)
  • Autóval ha találsz helyet, nem fizetős övezet

Én először egy pénteki vizsga után a rákövetkező csütörtöki napon mentem intézkedni, a másik alkalommal pedig keddi vizsga után következő hét hétfőn mentem be hozzájuk. A lényeg, hogy teljen el a biztonság kedvéért 3 teljes munkanap, nehogy az legyen, hogy odamész de még nem tudnak neked mit kiadni. 

Első alkalommal már nyitásra (09:00) odamentem de csak a 16-os sorszámot sikerült megcsípni. Igaz az előttem lévők más ügyeket is intéztek, tehát hamar sorra kerültem.

Ami legyen nálad:

  • Jogosítvány, személyi, lakcímkártya;
  • A megfelelő orvosi igazolás;
  • Bizonyítvány (legalább 8 általános) - eredeti, nem fénymásolt; 
  • A vizsgádról kapott lap amit a vizsgabiztos állít ki és ad neked másolatot róla a forgalmi vizsga után;
  • A vöröskeresztes papír amit annak idején még B kategória előtt megszereztél EÜ vizsgán.

Ezt az utolsó kettőt azért húztam ki, mert ugyan a honlapon ki van írva, hogy kérik, de egyébként nem foglalkoznak vele.

Ha mindent beadtál pár perc alatt kiállítják a vizsgaigazolást, emellett visszaadják az orvosi igazolásod azon példányát is amit annak idején még az iskolában bejelentkezéskor leadtál. Az egész nem tartott tovább fél óránál.

A vizsgaigazolás(ok) így néz(nek) ki:

vizsgaigazolás_pixel.jpg

 

_2..png

 

Okmányiroda  / KEKKH

  • Mit? Jogosítvány kiváltását intézed itt.
  • Hol? Bármely okmányirodában.
  • Mikor? Amikor már a kezedben van(nak) a vizsgaigazolás(ok). Időpont kell? Központi okmányirodába kötelező, az összes többibe pedig ajánlott.
  • Mennyi? 4000 Ft.
  • Mit kell vinni?
    • Személyi, lakcímkártya,
    • jogosítvány,
    • orvosi igazolás,
    • PÁV igazolás,
    • vizsgaigazolás(ok),
    • befizetett csekkszelvény (ott adják majd a helyszínen)

A következő állomás tehát az OKMÁNYIRODA. Figyelj oda! Ha csak egy kategóriát csinálsz (C) akkor a vizsgaigazolás kiváltása (1-es pont) után rögtön mehetsz az okmányirodába. Ha több kategóriát csinálsz egyszerre, mint ahogy én, akkor csak a második (harmadik, stb.) sikeres forgalmi vizsga után megszerzett vizsgaigazolások összegyűjtése után menj az okmányirodába, mert nyilván nem kell külön-külön kérni egy új jogsit minden kategóriánál. Ez nyilván mindenkinél változó, de én egymás után sorban csináltam a C és a C+E kategóriákat, tehát én egyszerre jegyeztettem be őket.

Okmányirodák közül bármelyikbe mehetsz az egész országban. DE! Az én esetemben sürgős volt, hogy megkapjam minél hamarabb a jogsit, hiszen addig nem tudok dolgozni és az előző munkahelyemről már kiléptem. Adta magát a dolog, hogy a leghamarabb a központi okmányirodában, tehát közvetlenül a KEKKH-nál (Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala) érdemes kopogtatnom. A központi okmányirodáról azt kell tudni, hogy ide érkezik meg leghamarabb a jogosítvány, tehát ha sürgetni akarod az ügyet, akkor itt érdemes elintézni az igénylést és személyes átvételt kell kérni, mert a posta (ami nem házhoz, hanem egy választott közeledben lévő okmányirodához viszi a jogosítványt) csak tovább lassítja az ügymenetet. Nagyon fontos azonban, hogy a központi okmányirodában 2014. június 16-tól csak és kizárólag előre lefoglalt időpontban fogadnak. Az időpontfoglalásról és egyéb tudnivalókról itt találsz tájékoztatást: 

http://www.nyilvantarto.hu/hu/ugyfelszolgalatok_kozpontiokmanyiroda

Én 2014. november 5-én kezdtem időpontot keresni (4-én vizsgáztam ugye) és már csak jövő hét keddre, azaz november 11-e 14:30-ra kaptam helyet. Azaz ha te is a lehető leghamarabb akarod elintézni az ügyeidet, akkor érdemes közvetlenül a forgalmi vizsgád után időpontot keresni. Szintén nagyon fontos, hogy ez az időpont olyan napra vagy napszakra essen, ami már a vizsgaigazolásod várható kézhezvétele utánra esik.

Nézzük az én példámat: C+E kategória forgalmi vizsgám volt november 4-e kedden. Tudtam, hogy kell legalább 3 teljes munkanapot várnom (szerda, csütörtök, péntek), tehát hétfőn, azaz november 11-én mehetek leghamarabb a reggel 9-kor nyitó Petzvál utcai NKH-hoz megszerezni a vizsgaigazolásomat. Oda kellett tehát figyeljek, hogy az okmányiroda időpontom legkorábban november 11-e délelőtt 10 óra utánra essen, hiszen a vizsgaigazolás nélkül nem tudok jogosítványt kiváltani. Az érdekesség annyi volt, hogy mivel november 5 szerdán kezdtem időpontot keresni, az első lehetséges időpont (ahogy fentebb is írtam) november 11 14:30-ra esett, tehát biztosan tudtam, hogy addigra már kezemben lesz a vizsgaigazolásom is.

Amikor sikerül időpontot foglalni, akkor kapni fogsz egy e-mailt amiben lesz egy ügyfélszám. Ezt a számod jegyezd meg, írd fel magadnak, vagy ha tudod akkor a telefonodban vidd magaddal az e-mailt, mert könnyebb lesz vele bejutnod.

A központi okmányiroda címe: 1133 Budapest, Visegrádi utca 110–112.

  • Autóval fizetős övezet, de a környéken nem nehéz parkolóhelyet találni
  • M3 metró Dózsa György úti megállójától 5 perc séta

Az okmányirodába időben érkeztem, a sorszámkiosztó gép ugyanis 15 perccel a kapott időpont előtt tudja kiadni neked a sorszámod.  A gépbe csak beírod az ügyfélszámot és már kapod is a cetlit. Én alig 5 percet várakoztam és már mehettem is a fényképkészítő fülkébe. Itt csinálnak rólad egy fotót, illetve kérnek egy aláírást ami majd a jogsidra kerül és már mehetsz is a postára (ott van egy 50 méterre a főbejárattól jobbra) kifizetni a 4000 Ft-os díjat. Ha van nálad bankkártya akkor helyben is befizetheted. Alig értem vissza a postáról már mehettem is az ügyintézőhöz. Itt beadtam az összes papírom:

  • Személyi, lakcímkártya
  • Jogosítvány
  • Orvosi igazolás
  • PÁV igazolás
  • Vizsgaigazolások
  • Befizetett csekkszelvény

A Hölgy szépen kitöltötte az összes formanyomtatványt, alá kellett írni még néhány papírt és meg is kaptam az adatlapot. Érdekesség, hogy ennél a pontnál össze tudják hangolni a jogosítvány kategóriák lejárati dátumát, ami azért jöhet jól, mert nem össze-vissza fognak érvénytelenné válni, hanem egyszerre, így kisebb az esélye, hogy elfelejted megújítani. Így a B kategóriám 2022-es lejárata most ugyan 2019-re változott, de nem bánom, mert így az összes többivel együtt fog lejárni.

Sürgősségi ügyintézés

Elkérik a telefonszámodat is, mert SMS-ben fognak értesíteni arról ha elkészült a jogsid. Itt tettem, fel a kérdést, hogy nagyjából mennyi időre lehet számítani, amire csak a szokásos "30 napon belül köteles a Hivatal intézkedni" választ kaptam, de jeleztem, hogy ennél nekem valami kézzelfoghatóbbra lenne szükségem, mert a kenyérkeresetem múlik rajta. Az útlevéllel ellentétben itt nem lehet plusz pénzért gyorsabb elkészítést kérni. Értem én, hogy gazdagék mikor repülnének a Bahamákra de ruhapakolászás közben eszükbe jut hogy nincs útlevelük akkor simán kipengetnek 20 vagy 40 ezer Forintot egy sürgős útlevélre, de furcsa, hogy aki dolgozni szeretne az új jogosítványával az ugyanezt nem teheti meg... Mindenesetre nagyon kedves volt az ügyintéző Hölgy, mivel elárulta hogy ilyen esetekre is van megoldás. Írni kell egy e-mailt a kozponti.okmanyiroda@mail.ahiv.hu címre, ahol érdemes "elsírni" egy levélben a bánatunkat és majd azt valaki elbírálja...

Úgyhogy amint befejeztem mindent az okmányirodában, már írtam is a megadott e-mail címre a levelet, amiben megfogalmaztam, hogy bizony az NKH miatt várok nagyon hosszú ideje vizsgaidőpontokra, az állásom ezidő alatt megszűnt, a GKI-ra meg addig nem tudok bejelentkezni amíg nincs a kezemben a jogsi, úgyhogy kérem a sürgősségi elbírálást. Kétszer is "csalódtam" még aznap, egyszer kellemesen, egyszer pedig keserűen... Kellemesen, mert még aznap este válaszoltak, de keserűen mert bizonyítékot kértek tőlem: Kérjem meg a leendő munkaadómat, hogy írjon egy papírt vagy e-mailt arról, hogy engem valóban alkalmazni akarnak...

Na itt úgy éreztem, hogy menten felrobbanok. Kifizettem több százezer Forintot eddig a jogosítványra, mindent elsőre és hibátlanul végeztem el (akár elméleti akár gyakorlati vizsgákról beszélünk), mindig mindenhol a lehető leggyorsabban jelentem meg, minden papírom mindig megvolt, mindenre odafigyeltem és mégis hosszú hónapokig várattak időpontokkal... Erre végre itt vagyok a "végén" és nekem kell könyörögnöm meg bizonygatnom, hogy én ugyan "csak" dolgozni szeretnék, és ha nem akarok még hetekig bevétel nélkül ücsörögni otthon akkor igenis sürgősen kéne a jogsim a GKI-ra való beiratkozáshoz.

Nem adtam fel. Másnap reggel tisztelettel megkértem a céget ahol dolgozni szeretnék, hogy segítsenek nekem a gyorsabb ügyintézésben és írjanak egy szándéknyilatkozatot arról, hogy engem alkalmazni akarnak. Ezt a papírost (névre szóló dokumentum, céges pecséttel és aláírással) 2 órán belül megkaptam pdf-ben amiért nagyon hálás vagyok a vezetőségnek, illetve az ezt elkészítő Hölgynek. A pdf-et csatoltam a válaszlevelemben az okmányirodának és vártam. Ekkor november 12 szerdát írtunk és eléggé izgultam, mert a kinézett GKI tanfolyamok közül a következőre november 18-ig lehetett jelentkezni, addigra meg a kezembe kéne kapjam a jogsimat. Megint eltelt egy nap, de jó híreket kaptam: november 13 csütörtökön elfogadták a sürgősségi kérelmemet. Ekkora már csak reménykedni tudtam, hogy következő keddre legkésőbb elkészül az új kártya. Képzeljétek, nem! Mármint nemhogy keddig nem kellett várnom, hanem már pénteken jött az SMS, hogy mehetek be átvenni.

Átvételkor természetesen már nem kell újra időpontot foglalnod. A Központi Okmányiroda esetén az okmányátvétel nem a főbejári helyiségben történik, hanem az épület másik oldalán található külön erre a célra fenntartott irodába kell bemenni (ez ki is van írva egyébként a főbejáratnál), ahol attól függ, hogy mikor mész, de nem szokták már olyan nagyon sokan lenni. Sorszámot azonban itt is kell húzni a helyszínen!

Tehát nekem így sikerült végülis:

  • November 5 szerda: időpontfoglalás
  • November 11 kedd: okmányirodai ügyintézés és sürgősségi kérelem írása amire még aznap este választ kaptam
  • November 12 szerda: reggel szándéknyilatkozat kérése a leendő cégemtől, délre megkaptam és küldtem is
  • November 13 csütörtök: a sürgősségi kérelmet elfogadták
  • November 14 péntek: délután kaptam az SMS-t a jogosítvány elkészültéről és mentem is be átvenni

Nagy megkönnyebbülés volt, mert így hétfőtől már intézhettem a következő lépéseket. Ettől függetlenül némiképp sértve érzem magam amiért a Hivatal nem hiszi el az állampolgárnak, hogy valóban dolgozni szeretne az új jogosítványával és nem poénból sietteti az ügyet, de azért örülök, hogy miután sikerült bebizonyítanom a dolgot valóban hamar kézhez kaptam az új okmányt.

_3..png

 

NKH / Kormányhivatal - Közlekedési Felügyelőség

 

  • Mit? Sofőrkártya (digitális tachográf kártya) kiváltás.
  • Hol? Lakhely szerinti illetékes Megyei (Fővárosi) Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége (részletek lentebb).
  • Mikor? Az ÚJ jogosítványod kézhezvételétől kezdve. Időpont kell? Nem kötelező, de ajánlott. Nekem nem volt.
  • Mennyi? 7700 Ft. Készpénzben egyszerűbb.
  • Mit kell vinni? 
    • Személyi, lakcímkártya,
    • az ÚJ jogosítványod.

A jogosítványod az új kategóriákkal tehát már a kezedben, de ahhoz, hogy vezethess, nélkülözhetetlen a sofőrkártya amit a digitális tachográfba helyezve fogsz majd ugye használni. A szabály úgy szól, hogy a lakóhelyed szerinti Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségén (ezt NKH regionális igazgatóságának is szokták nevezni) kell személyesen igényelned.

A Kormányhivatalok listáját itt találod: http://www.kormanyhivatal.hu/hu

Baloldalt kiválasztod a megyét, ezután szintén baloldalt kattints a szakigazgatási szervekre, a szervek közül pedig keresd ki a Közlekedési Felügyelőséget. Így megkapod a címet, telefonszámot, ügyfélfogadási időket meg minden egyebet amire szükséged lehet.

Én nem budapesti, de Pest megyei lakos vagyok, tehát én a Pest Megyei Kormányhivatalhoz tartozó Felügyelőséget kerestem fel.

1141 Budapest, Komócsy utca 17-19.

Budapesti lakosoknak a Fővárosi Kormányhivatalhoz tartozó Közlekedési Felügyelőségét kell keresni!

1033 Budapest, Mozaik u. 5.

Tehát én a Komócsy utcában jártam most a héten, november 17-e hétfőn tértem be délután egy óra magasságában. Mivel az ügyfélfogadás itt 08:00 és 15:30 között van, gondoltam a délelőtti csúcsot így elkerülhetem. Így is volt, szinte senki nem volt benn, de a sorszámkiadó gépnél sajnos nem jelölnek egyértelműen olyan pontot ami a sofőrkártya kiváltásra utal, így beütöttem a digitális tachográf ügyintézés témakört, amire azonban azt írta ki, hogy mára már nincs kiadható sorszám! Kezdtem idegeskedni, hogy ide is majd külön procedúra lesz bejutni (miközben a hely majdnem üres), de a tanácstalanságomat látva megszólított egy kedves Hölgy, akivel tudattam miért is jöttem, mire megkérdezte, hogy van-e időpontom... Mondtam, hogy nincsen, de erre szerencsére csak a fejét ingatta és behívott a fényképkészítő bodegába, úgyhogy megnyugodtam hogy mégsem kell ide visszajönnöm még egyszer :)

Sajnos még így is több mint egy órát voltam ott, pedig csak ketten intéztek előttem hasonló ügyet, a másik két ügyfél egészen másra várt. Megkaptam a formanyomtatványt amit csak ki kellett tölteni, de nem szabadott még aláírni, mert azt majd egy digitalizáló tálcán kell megtenned, hogy rögtön a számítógépbe kerüljön. Miután megvolt a papírmunka, a pénztárban befizettem a 7700 Ft-ot és kivártam amíg visszahívnak az ügyintéző pulthoz. Miután sorra kerültem megejtettük az aláírást is és ezzel gyakorlatilag végeztünk. A Hölgy csak annyit mondott, hogy az anyagomat ezzel már el is küldte a Pénzjegynyomdának, akiknek 30 napjuk van arra, hogy legyártsák és kipostázzák a kártyát. Még csak 6 nap telt el azóta, de remélem, hogy 30-nál sokkal hamarabb fog megjönni, azonnal frissítem is a bejegyzést amint megkapom.

Fontos! A GKI-ra való jelentkezést ez nem befolyásolja. Akár van már GKI kártyád, akár a tanfolyam előtt állsz mint én, a lényeg, hogy a jogosítványodban benne legyenek már a teherautókra vonatkozó kategóriák.

_4..png

 

Várni az SMS-t, illetve a postást :)

Ezzel a fenti hárommal illetve a PÁV-val szerencsére lezárhatjuk a legkellemetlenebb részeket. Nekem innentől kezdve már csak a sofőrkártyára várakozás, illetve a GKI maradt hátra. A GKI-ra rögtön a sofőrkártya igénylés után elmentem bejelentkezni. Erről fog szólni a következő bejegyzésem. Mivel november 25-én kedden lesz a tanfolyamom és 26-án szerdán vizsgázok, ezért már 27-én csütörtökön olvashattok is róla.

 

 

 

 

 

_következik_.png

 

GKI - bejelentkezés, tananyagok, szimulátor, vezetés és vizsga

 

Továbbra is elértek a https://www.facebook.com/kezdokamionos oldalon, így ha tetszett és/vagy hasznosnak találtátok az írásom, illetve ha van az ismeretségi köreitekben olyan akit érdekelhet ez a téma, akkor ezentúl is minden like-nak illetve megosztásnak nagyon örülni fogok :)

A bejegyzés trackback címe:

https://kezdokamionos.blog.hu/api/trackback/id/tr576919139

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HKV Atis · http://inprov.eu 2015.11.05. 13:39:38

Köszönöm, hasznos volt nagyon!
süti beállítások módosítása