Most kezdenél kamionozni, vagy még csak gondolkozol rajta? Sokat látott veterán vagy aki segítene az újaknak? Érdekel a professzionális sofőr-mesterség ezen területe? Ha bármely kérdésre igennel válaszoltál, akkor ez a blog főleg neked szól

Kezdő kamionos

#6 Árak és időtartam - FRISSÍTVE

2014. október 11. - MaxEL

Mennyibe v2.png

Elindultunk az úton, de milyen költségekre számíthatunk? Mennyibe fog kerülni az összes jogosítvány megszerzése? Mennyi ideig tart amíg megszerezzük őket?

Mint eddig, most is a saját tapasztalataimat osztom meg veletek. Nézzünk utána tehát a piszkos anyagiaknak és az idegőrlő várakozásra kényszerítő időpontoknak. Infografika-szerű kitekintő poszt következik:

 

Kezdjük a C kategóriával

Bal oldalt az "üres" napokat számoltam szomorú arcokkal jelölve, jobb oldalt a sárga cédula szélein a befizetések dátuma, közepén pedig a részletfizetés összege látható.

c_kat_infograf_1.png

c_kat_infograf2_v2.png

Vegyük észre: 92 napot csak vártunk! Persze vonjuk le belőle a hétvégéket, akkor is 62 nap telt el teljesen kihasználatlanul. Jó-jó, maradt benne néhány ünnepnap de akkor is közel két hónapnyi kihasználatlan idő telt el a beiratkozás napja és a kategória megszerzése között. Összesen 4 teljes hónapig tartott tehát az első lépcső...

Szemfülesek kiszúrhatják a dátumokból, hogy a "Rutin gyakorlás" és a "Forgalom/vezetés" pontoknál meglehetősen érdekes dátumok szerepelnek. Nem, nem rontottam el sajnos semmit. Igen a vizsga előtt valóban csak ennyivel kezdtem vezetni és igen, összesen csak ennyit. Erről pár szóval többet szólok a következő cikkben ami pont a gyakorlati órákkal fog foglalkozni.

Addig is nézzük meg, hogy állok most az E kategóriával:

e_kat_info1.png

e_kat_info2_v2.png

A C kategóriához képest itt még egész jól állunk, eddig "csak" 26 nap telt (a hétvégéket nem számítva) teljes tétlenségben és várakozásban. 

Mivel jelen sorok írásakor itt tartok az E rutin előtt, ezért nehéz megmondani, hogy mikor fogom befejezni a kategóriát, de ha az eddigiekből kiindulva kellene saccolni, akkor meglehet, hogy csak november 14-e körüli időpontra kapom a forgalmi vizsgát. Ha valóban akkor lenne a vizsgám, akkor november 20-ra lenne a kezemben a vizsgaigazolás és akkor mindent egybevetve egy hét híján 3 hónaposra sikeredhet az E kategória.

Mindenesetre ahogy haladok előre, úgy fogom frissíteni ezt a bejegyzést, hogy a pontos dátumokkal kerüljön véglegesítésre.

Frissítés: 2014. november. 18.

Az E kategória rutin és forgalom időközben lezajlott, a végleges időpontokkal frissítettem a fenti infografikát és a lenti naptárat, illetve a naptárhoz tartozó szöveget is szerkesztettem a módosítások miatt. Mint az látható, sikerült megcsípni egy korábbi E forgalmi időpontot, így már November 4-én le tudtam vizsgázni. Az E vizsgaigazolást átvenni azonban így is csak November 10-én tudtam leghamarabb, szóval az E kategória is több mint 2 hónapot vett igénybe összesen.

Arra az esetre ha az infografika nem lenne átlátható, készítettem egy naptár ábrázolást is, ahol a zöld négyzetek a C kategóriával kapcsolatos, a narancsszínű négyzetek pedig az E kategóriával kapcsolatos napokat jelzik. A piros négyzetek a menet közben természetesen elvégzett PÁV vizsgára való jelentkezést és magát a vizsgát, illetve a hatósági ügyek intézését (vizsgaigazolás, okmányiroda, sofőrkártya kiváltás) jelölik.

 

naptár_nézet_v2.png

Mi jön még ezután?

Szerencsére nem sok. Ha az E kategória forgalmi vizsgája is megvan, akkor néhány napon belül átvehetem az erről szóló vizsgaigazolást és lehet menni egy okmányirodába új jogosítványért, amibe már mindkét kategóriát felvezetik. Ha a jogosítvány megérkezett akkor tudok bejelentkezni a GKI tanfolyamra (később még szó lesz róla) ami kb. 4-5 napos. A GKI elvégzése után pedig jöhet a digitális tachográfba való sofőrkártya kiváltása ami a legutolsó teendő.  A sofőrkártya kiváltásával nem kell megvárni a GKI-t, a jogosítványod kézhezvételétől már igényelheted is. A következő cikkemben olvashatod ennek a menetét is. Így a végső lépések hossza a hivatali ügyintézés időtartamától függ.

De miért tart MINDEN ilyen sokáig? Kérdezhetnénk...

Hát én kérdeztem is mindenhol mindenkit, de állandó hárításba futottam bele. Az iskola ügyintézői szerint, nem tőlük függ az, hogy mikorra kapnak időpontot, hiszen amint lehet ők mennek az NKH-hoz és kérik neked. A tanfolyam elvégzése után a KRESZ vizsgára, a KRESZ vizsga után a rutinvizsgára, majd a rutinvizsga után a forgalmi vizsgára is időpont egyeztetés szükséges a Hatósággal. Hát a fentiekben láthattátok, hogy elég sok idő eltelt egy-egy ilyen vizsgaidőpontig, de erre tudtommal kizárólag az NKH által megnyitott vizsganapok feltöltési ritmusa van hatással. Magyarán azért mert gyors jogsit ígértek neked még nem biztos, hogy be is tudják tartani az ígéretüket. Az pedig, hogy az NKH miért ilyen... mit is mondjak ...kényelmes, arról eddig egyetlen vélekedést hallottam az elméleti oktatómtól: miszerint a 2013-as évben humánerőforrás optimalizálás miatt rengeteg vizsgabiztost kirúgtak, így sokkal kevesebb jut ugyanannyi vagy akár még több, tanulni, vizsgázni vágyó fizető állampolgárra.

A pontos okok azonban ennél valószínűleg bonyolultabbak, hiszen míg az "egyik oldal" értsd. a Hatóság a gyakorlási, vezetési idők maradéktalan betartását szorgalmazza és ehhez igazítja a vizsgákat, addig a "másik oldal" azaz a szakoktatók jó része a rengeteg költség minimalizálása mellett igyekszik minél több bevételi forrást (tanulót) szerezni, így ez a két érdek különböző trükkös megoldásokkal próbál meg egymás mellett létezni. Megint csak egy terület ahol rendet kellene tenni ebben az országban, de ne menjünk ennyire messzire, ez a blog nem erről szól... :)

6. bejegy_mennyi.png

 

A befizetendő összegek közül még néhány hátra van, de azokat is jó pontossággal meg tudom előre mondani. Az E kategória utolsó részlete tehát majdnem pontosan annyi kell hogy legyen amennyit fentebb is megjelöltem (kb. 35.000,-).  Az összegeket is frissítettem ahol kellett, az E kategória utolsó részlete valóban 35.000 Forint volt, a GKI pedig 129.800. Ez utóbbiról természetesen még írni fogok. Így össze is írhatjuk végre, hogy mi mennyibe kerül mire a végére érünk.

Az én összesítésem így néz ki:

6. bejegy_árak_full_v2.png

  •  A 2. csoportú orvosi igazolás nagyjából ennyibe fog kerülni (nekem ennyi volt), de háziorvosonként lehetnek eltérések, nem tudom mitől függ pontosan.
  • Hogy mi az a GKI és mikor kell vele foglalkozni, az a következő cikkeimből kiderül, de az alapképzés ára szinte mindenhol 125-128-130.000,- körül mozog, ezért vettem az utóbbit. Menet közben már beiratkoztam egy GKI tanfolyamra, ami 129.800,- forintba fog kerülni. Részleteket a következő cikkekben találtok. A GKI kártya 9.900 Ft-os díját általában már beleszámolják ebbe a 130 ezres tanfolyamba.
  • A PÁV fix áras,
  • illetve az okmányiroda is biztos hogy ennyiért cserél majd jogsit.
  • A GKI kártyád megszerzése esetén a legvégső teendő a digitális tachográfokhoz szükséges sofőrkártya kiváltása lesz, ez is fixen 7.700 Ft-ba kerül. Szintén menet közben tudtam meg, hogy a GKI kártya nem előfeltétele a sofőrkártya kiváltásának, ha a kezedben az új jogsid, akkor már mehetsz is az illetékes Közlekedési Felügyelethez, hogy hova és hogyan, arról a következő cikkekben olvashatsz.  

Összességében tehát kijelenthetjük, hogy a fenti táblázat végösszege elég jó közelítés a majdani költségeid tekintetében. Persze iskolai árakban kifoghatsz néhány ezer forinttal olcsóbbat, vagy lehet, hogy nem részletekben fizetsz és akkor nincs adminisztrációs díjad, de ennél sokkal olcsóbban nem fogod megúszni.

______________________________

 

_következik_.png

  • Gyakorlati tanfolyam, avagy mi történt a rutinpályán és a forgalomban...
  • Mi következik a C és az E kategória megszerzése után?

Továbbra is elértek a https://www.facebook.com/kezdokamionos oldalon, így ha tetszett és/vagy hasznosnak találtátok az írásom, illetve ha van az ismeretségi köreitekben olyan akit érdekelhet ez a téma, akkor ezentúl is minden like-nak illetve megosztásnak nagyon örülni fogok :)

A bejegyzés trackback címe:

https://kezdokamionos.blog.hu/api/trackback/id/tr716751519

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása